Børnehave

Børnehaven

Vi er en aldersopdelt børnehave som består af en småbørnsgruppe og en storbørnsgruppe. Vi er pt 2 pædagoger i småbørnsgruppe og 3 pædagoger i storbørnsgruppen. De små børnehavebørn kaldes Mariehøns, og i storbørnsgruppen har vi Brumbasserne og Havørnene. Havørnene er de kommende skolebørn. Storbørnsgruppen fungerer som en stor gruppe, hvor der i dagligdagen dog er mulighed for at sammensætte mindre grupper på tværs af alder og med forskellige størrelser. De ældste børnehavebørn samles jævnligt i en gruppe, hvor de arbejder med skolerelaterede opgaver.

Børnehaven har en ugentlig tur-dag, hvor grupperne tager på tur i lokalområdet eller hvor der arrangeres en fælles tur til eksempelvis skoven eller stranden.

En gang i ugen benytter grupperne enten skolens gymnastiksal eller den lokale idrætshals (Diamantens) faciliteter.

Hver dag bydes børnene på formiddagsmad omkring kl 8.30. I tidsrummet 9-11 har grupperne fokus på den faglige fordybelse. Det er i dette tidsrum, at der holdes samling, øves finmotorik, arbejdes med kreative værksteder, arbejdes med teater/sang/musik og de ældste børn går fra til skolerelaterede opgaver.

Kl. 11.15 spiser vi mad fra Fru. Hansens kælder. Det er en forældrebestemt frokostordning. Herefter går alle på legepladsen, og de børn der har behov for en middagslur går med i soverummet. Vi stiller madrasser, dyner, puder og betræk til rådighed.

Efter frokost kommer alle børn ud på legepladsen. Børnene er som regel ude indtil vi spiser frugt kl 13.30. Er vejret fint fortsætter legen udenfor ellers leger vi igen i fællesrummet og på stuerne.

Mariehøns:

Vores stue består af to lokaler. Det første lokale er der, hvor vi leger, spiser og er kreative. Det bagerste lokale bruges til samling og ”vildere” leg samt som soverum for de børn, der sover middagslur.

Vores børn kommer fra vores egen vuggestue og fra byens dagplejere.

Vi bruger en del tid på børnenes indkøring, da det er vigtigt, at både børn og forældre føler sig trygge – både ved os pædagoger men også ved de nye rammer. Universets tre dagplejere kommer ofte på besøg, når de er i legestuen. På den måde skabes der gode relationer til de kommende børnehavebørn. Vuggestuen gør det samme, men da vi er under samme tag, sker det ikke på faste tidspunkter. Vuggestuens store børn er i tiden op til børnehavestart ofte med Mariehønsene på tur og med dem i gymnastiksalen.

Der afholdes overdragelsessamtaler med forældrene ca. 14 dage før børnehavestart.

Brumbasser / Havørne:

Vi har to rum til rådighed hvoraf det ene er todelt. Efter samling fordeles børnene i mindre grupper i de forskellige rum. Formiddagsmaden spises samlet hvorimod frokosten spises opdelt (de ældste børn spiser for sig).

I det todelte rum bruges den ene del til leg og den anden del til samling, spisesituationer, kreative værksteder og det er også her, at der spilles og lægges puslespil.

I løbet af formiddagen gør vi ofte brug af både fællesrummet og SFO’ens lokaler (heriblandt deres puderum).

Inden skolestart er de store børnehavebørn med i skolen. I maj og juni kobles der en pædagog fra børnehaven på børnene, så der er en glidende og tryg overgang til skolestart. De ældste børnehavebørn er også med 0. klasse på koloni.