Skole

Velkommen til Fynshav Børneunivers skoledelen

Skolen er fra 0 klasse til 6 klasse.

Vi har tanke for helheden og blik for detaljen. Vores værdier er faglighed, engagement, fællesskab, tryghed, synlighed, troværdighed, medindflydelse og respekt. Eleverne skal glæde sig til at komme i skole. Vi bestræber os på at have en god atmosfære – så alle, både elever og voksne føler sig velkommen i skolen.

Vores fysiske rum og synlige nærværende voksne er med til at give børnene tryghed og anerkendelse. Ved hjælp af vores struktur i hverdagen, skaber vi forudsigelighed for eleverne, der gør de udvikler sig personligt og fagligt.

Med vores mange forskellige læringsmetoder, give vi eleverne udfordringer og aktiv læring. Vi arbejder bevidst på at tilpasse vores skoletimer til elevernes udviklingsniveau. Det er vigtigt, at give eleverne personlige sejre for derigennem, at styrke barnets selvværd og selvtillid og derved udvikle deres faglighed.

Fakta boks:

• Skolen er delt op i indskolingen 0 til 3 klasse. Og mellemtrinet fra 4 til 6 klasse. Vi samarbejder med Augustenborg skolen omkring den gode overgang til overbygningen 7 til 9 klasse.
  • Vi har vores eget skolebibliotek, hvor eleverne ugentligt låner bøger med hjem.
  • Skolen lektioner er 45 min.
  • Skolen begynder 08:05, hver dag står vi og tager imod jeres børn i indgangen. Skoledagen slutter enden 13:20 eller 14:05.
  • Der udleveres buskort til alle elever, som vi fx bruger når vi tager på naturskolen m.m.
  • Der afholdes årligt forældremøder i de forskellige klasser ultimo september mdr.
  • 2 gange årligt afholdes der forældresamtale efterår og forår, men har man som forældre brug for yderligere samtaler kontakter man lærerne.
  • Den daglige kontakt mellem skole og hjem er AULA.
  • Lærerne spiser frokost med eleverne, fra 11:40 til 12:05 det er muligt at bestille skolemælk. Onsdag torsdag og fredag er der skolemad som kan tilkøbes i Hallen.
  • Fra 4 klasse har vi HDS, hvor vi deler mellemtrinet om i 3 grupper madknudskab, håndarbejde og sløjd.
  • Vi har også en velfungerende elevråd, der tager forskellige emne op, fx trivsel eller nye ønsker til legepladsen. Næstformanden og formanden deltager i bestyrelen.
  • Vi ha venskabs årgange, hvor de store har ansvaret for en mindre årgang helt ned i børnehaven, i venskabs årgange bliver der både leget, og lavet faglige ting.
  • 5 klaserne går til svømning i Nordals svømmehal 1 gang ugentligt.
  • Skolen har pc`er som vi bruge i den daglige undervisning.
  • Vi har nogle faste traditioner –
  • Fastelavn Motionsdag Juleklip Emneuge uge 41 + 1 uge lejerskole 3 og 6 klasse, skolefest, overnatning 0 klasse.

På skolen har vi undervisningsvejler:

Undervisningsvejlederen skal medvirke til at udvikle det faglige miljø på skolen i samarbejde med kolleger og skolens ledelse. Undervisningsvejledernes opgave er at vejlede lærerne fagligt og didaktisk i at anvende de bedst egnede læringsformer samt inspirere med egnede forløb og gode læremidler i forhold til forløb, projekter og den enkelte elevs læring.

Det er vigtigt for os at alle børn trives, derfor har vi i frikvarterene legepatrulje, som er ude og igangsætte forskellige lege, og søger for der ikke er nogle der ingen har at lege med. Vi har også elevmæglerne, som er med til at hjælpe, hvis der er nogle der er blevet uenige. Alle Børnene leger på kryds og tværs i skolegården/børnehavens legeplads.

Vi modtager børnene fra børnehaverne 1 maj, her forsætter vi med at gøre børnene trygge i skolens hverdag, gøre dem klar til den nye rytme, lære deres nye kammerater at kende og at arbejde videre med deres selvstændighed, som der i børnehaverne er blevet arbejdet med. Det er vigtigt at børnene er socialt fungerende i deres nye gruppe, er selvstændige, og forstår beskeder. Mindre vigtigt om de kan alfabetet. Der er info møde i okt/nov mdr.

Alle er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak og rundvisning